10 senyals per identificar si ets addicte al mòbil

10 senyals per identificar si ets addicte al mòbil

En aquest article del Blog del Institut Psicològic d’Educació Digital  (IPED), escrit per la professional Mar Alzina Güell, Psicòloga especialitzada en la Comunicació Digital, parlem sobre els signes que poden ajudar a detectar si pateixes o no d’addicció al mòbil.

 

Vivim en l’era digital i l’ús d’un dispositiu mòbil ja no es una opció, sinó un estil de vida indispensable per adaptar-nos i connectar-nos a la societat actual. La usabilitat que et permet tenir aquest dispositiu cada cop requereix de menys complexitat i, per tant, cada cop és més ampli el rang d’edat de persones que en disposa d’un. El control del correu electrònic, d’una agenda online, d’una ubicació a Google Maps i del contacte online amb persones per establir quedades físiques sembla ser el que fa imprescindible tenir un telèfon mòbil pel nostre dia a dia. Tot i així, segons els estudis actuals, els interessos personals van molt més enllà d’aquestes funcionalitats. És aquí quan parlem de les famoses xarxes socials i qualsevol plataforma o aplicació de contingut il·limitat que ens ofereix internet, les quals faciliten caure a l’addicció. Tens addicció al mòbil?

 

Posa’t a prova:

 

1 SENYAL D’ADDICCIÓ AL MÒBIL Ets conscient que l’ús que en fas és elevat i has tingut intents fallits d’usar el mòbil amb menys freqüència.

 

2 SENYAL D’ADDICCIÓ AL MÒBIL Pateixes de Nomofòbia (No Mobile Phobia): experimentes estats d’ànims iguals o similars a l’ansietat i sensació de desprotecció total al sortir de casa sense el mòbil o al tenir el mòbil lluny de l’entorn on estàs.

 

3 SENYAL D’ADDICCIÓ AL MÒBIL L’ús excessiu del mòbil en l’àmbit laboral, escolar o d’estudi ha suposat la falta de concentració en períodes de temps curts i la falta de productivitat en el temps total invertit.

 

4 SENYAL D’ADDICCIÓ AL MÒBIL S’ha generat un desgast en les relacions socials, de parella i/o familiars per la substitució de la interacció social per la interacció digital allargada i contínua a través d’un dispositiu mòbil.

 

5 SENYAL D’ADDICCIÓ AL MÒBIL Quan hi ha falta de cobertura, s’acaben les dades mòbils o hi ha mala connexió a internet, ja sigui a causa del contracte de la companyia mòbil o de les circumstàncies d’un entorn determinat, pateixes d’inquietud i tensió, podent arribar a l’irritabilitat.

 

6 SENYAL D’ADDICCIÓ AL MÒBIL Necessitat de renovar-te el mòbil per la versió més nova o una versió més actualitzada per tenir més dades, capacitat i aplicacions, tot i tenir un mòbil funcional que encara no ha arribat a la obsolescència programada corresponent.

 

7 SENYAL D’ADDICCIÓ AL MÒBIL Mirar el mòbil és la primera cosa que fas quan et lleves i l’última quan te’n vas a dormir com a rutina ja integrada en el teu dia a dia. 8 SENYAL D’ADDICCIÓ AL MÒBIL Mires cada dos per tres el mòbil per si tens alguna notificació nova, provinents tant de xarxes socials com d’aplicacions, tot i ser conscient que la tipologia d’aquestes notificacions no són de caràcter urgent ni important.

 

9 SENYAL D’ADDICCIÓ AL MÒBIL Has disminuït el temps de dedicació o has abandonat alguna afició (ex: llegir, cuinar, practicar algun esport, etc.) que abans realitzaves per desconnectar per traslladar aquesta sensació de tranquil·litat amb l’ús del mòbil.

 

10 SENYAL D’ADDICCIÓ AL MÒBIL La bateria del mòbil no et dura un dia sencer, ja que les hores invertides a la pantalla junt a les aplicacions usades que poden implicar música, vídeos, Bluetooth, ubicació, etc. no son suficients en la teva rutina diària.

 

 

Així doncs, si creus que pateixes algun d’aquests símptomes sobre la addicció al mòbil i veus adient la necessitar d’una millora en el teu benestar, estat d’ànim i estabilitat emocional, sempre és bo poder-ho comentar amb un professional de la salut mental per guiar-te a uns hàbits més saludables.

Leave a Comment